Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdybyste mi ještě před měsícem řekli, že budu nadšený z nějakého středoškolského seriálového melodramatu, tak si poklepu na čelo. Ale stalo se. „13 Reasons Why“ totiž není ani „Beverly Hills“, ani „Stmívání“. Tenhle seriál je skvěle napsaná plíživá noirová detektivka, ve které hned na začátku znáte oběť. Navíc v prostředí, na které si pamatuje asi každý. Pro někoho nejlepší léta života, pro někoho utrpení a pro většinu kombinace obého. Hormony se bouřejí, začínáte rozeznávat rozdíl mezi sexem a sektem a do toho všechno spletenice vztahů a pevně ukotvená hierarchie středoškolských šelem. V tomhle prostředí, když uděláte chybu, vás to prostě semele.
Hlavní hrdina Clay je přemýšlivý samotář a tak trochu lůzr, stojící mimo dění. Na škole se spekuluje, jestli náhodou není teplej, protože nemá holku a jemu je to vlastně jedno. Není ve sportovním týmu, nemá zazobaný rodiče ani nehraje v rockový kapele.
Děj začínáme sledovat ve chvíli, kdy škola truchlí nad sebevraždou jedné z jeho spolužaček. Možná i díky tomu se pár lidí na škole chová „divně“. Clayův svět, stojící vedle hlavního dění na škole, se změní ve chvíli, kdy na něj doma čeká dárek. Krabice od bot plná audio kazet. Krabice před ním putovala z ruky do ruky a možná to způsobuje to, že se právě pár lidí na škole chová trochu divně. Na kazetách je hlas mrtvé spolužačky.
Nečekejte ale nějakou duchařinu. Skrze kazety Clay objevuje, co se dělo a jak sebevražda souvisí s jeho osobou. Kdo kolem je do příběhu zapleten a proč. Děj má dvě linky. Před-sebevražednou a po-sebevražednou. Orientovat se v nich není těžké díky tomu, jak je scénář napsán, i díky barevnému nádechu obrazu. A pro ty barvoslepé si současný Clay přivodí zranění a má na čele znamení jak od Voldemorta. Postupně se v ději dozvídáte, co se stalo. Žádná velká překvapení nebo dějové veletoče se nekonají. A to oceňuji. Vše plyne postupně.
Seriál vlastně není nic víc, než chytře napsaná temná mozaika o vztazích na střední škole. Navíc dobře zahraný herci, kterým věříte, že na střední fakt jsou. Není černobílý, ale sytě šedý. Věci nemají pevné hrany. Děj se dávkuje po kapkách, ale v pevně stanoveném rytmu. Sem tam si kopne do toho, jak je v tomhle prostředí jednoduché zneužít sociální sítě, nebo ukáže na pokrytectví dnešní doby. Nekončí jednoznačně a mnoho otázek nechává viset ve vzduchu. Nepotřebuje vám všechno vysvětlovat. To cením. I tak je konec drtivý a to hlavně díky atmosféře, kterou si „13 Reasons Why“ buduje od počátku.
Režie: Tom McCarthy, Gregg Araki, Helen Shaver, Kyle Patric… (více)
Předloha: Jay Asher (kniha)
Scénář: Brian Yorkey, Elizabeth Benjamin
Kamera: Andrij Parekh, Ivan Strasburg
Hudba: Eskmo
Hrají: Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro, Alisha Boe, Brandon Flynn, Justin Prentice, Miles Heizer, Ross Butler, Devin Druid, Amy Hargreaves, Steven Silver, Michele Selene Ang, Kate Walsh, Brian D’Arcy James, Derek Luke, Gary Perez, Steven Wiig, Vanessa Ross, Brandon Larracuente, Lisa Anne Morrison, Michael Sadler
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.